måndag 7 maj 2007

Och vad i helvete är det för fel på TT?

Alltså, nu börjar jag lacka rejält. Att behöva försvara sitt yrke typ varje gång man träffar folk är fan påfrestande.

Så från och med nu tänker inte jag diskutera mera. Inte förrän vederbörande kan säga att de åtminstonde under den senaste månaden har tagit del av mediet i fråga åtminstonde EN eller TVå gånger.

Jag, som läser nästan alla tidningar och sajter och bloggar och fan och hans mosters jäkla insändare typ varje dag har nämligen klurat på det här ganska mycket.
Och den sjuka sjuka snobbism som jag möter på sina håll är inte ok.

Exempel: Aha, gratistidningar, det är väl bara en massa TT? Och Punkt SE, det är den där lilla med en massa skvaller i vå?

Exempel: Aha, kvällstidningar, det är ju bara en massa skit om kändisar.

Jag blir så trött. Nej, det är inte "bara en massa TT" i gratistidningar. Vilket man skulle veta om man verkligen läste tidningarna man så gärna och okunnigt attackerar. Det finns mig veterligen hårt arbetande redaktioner bakom de gratistidningar som finns idag. Visst består de av TT-material. Men det gör ju DN, Svenskan och alla andra jäkla tidningar i hela landet också! Likriktning? Tja, kanske det. Men låg kvalitet? TT består nämligen också av hårt arbetande redaktioner, som fiffigt nog kan dela med sig av sina jobb till resurssvagare tidningar. Som inte kan rapportera om ALLT. Som sagt, även fiiina morgontidningar har TT. Fast ibland dagen efter och med en reporterbyline.

Och Punkt Se då, om vi ska snacka gratis i synnerhet, innehåller inte "skvaller". Punkt slut. Möjligen en och annan nöjesnotis på temat Hollywood-kändis (max en om dagen). Resten av tidningen, 30-40 sidor ungefär, består av nyheter. Ofta egna nyheter.

Och nej, jag säger inte att alla journalister och alla medier är bra, rättvisa och perfekt vinklade alltid, i alla lägen.
Det finns naturligtvis bra och dåligt i alla tidningar men de flesta är värda mer än ett syrligt, "nej, alltså JAG läser INTE de där tidningarna" (liers!).

Inga kommentarer: