lördag 5 maj 2007

Följ mig till Bromma!


För elva år sedan tog jag studenten i Norra Real. Igår kväll träffade jag några gamla lirare från klassen och tja, face it, vi är såå på väg med stormsteg rätt in i medelåldern. Medelklassiga med seriösa jobbmailadresser, synpunkter på ränteläget och bullar i ugnen.

Lönngren: Men Filip, tänk att du jobbar på försäkringsbolag. Jag trodde du skulle bli knarklangare. Och nu börjar du snacka om att köpa hus..

Filip (tänder en cigarill): Ja visst, jag står inte ut med att höra grannarna duscha. Hus är the shit. Jag tänker mig Bromma eller Gamla Enskede. Ni kommer att gilla det ni med, jag lovar.

Helt sjukt att det enda jag kan tänka på är när vi alla satt inklämda på mitt flickrum på utspringet 1996 och halsade grekisk smuggelsprit och trodde att pappa inte hörde oss.
När vi kom in på Sturecompagniet för första gången som 17-åringar.
Eller när vi upptäckte bra musik på Magnus Talibs alla klubbar på Tuben på Odenplan.
Gino, Various, G-klubben, garderobsjobben som alltid någon hade på Tranan.
Och när vi var på klassresan till Åbo och Anna spydde i en blomma på finlandsfärjan.

Anna: Ja, herregud. Nej, nu ska jag hem och amma Tyra. Puss på er.

Inga kommentarer: