onsdag 31 oktober 2007

Kom igen nu Brittan

När jag bodde i Paris 1999 jobbade jag ett tag som servitris på en riktigt sunkig restaurang. Den hade ett tveksamt mexikanskt tema, halva priset på färgglada drinkar några timmar varje dag, magsjuka i köket, blonda servitriser och kockar från Bangladesh.

Jag blev ganska hunsad i början (på det där först-bryta-ner-och-sedan-bygga upp- viset som jag tror är vanligt i restaurangmiljö. Och i Frankrike. Usch vilken ryslig kombo). Men jag tjänade ok med pengar. Och efterhand lärde jag mig lite franska också. Och blev sjukt smal, bland annat för att jag vägrade äta på jobbet.

Lite här och där fanns tv-apparater uppsatta, som enbart spelade MTV. Hela tiden. Ganska högt. (Börjar ni förstå ungefär hur vidrigt det här stället var nu?) Minns speciellt den där låten med refrängen "Give it to me baby, aha aha". Känner fortfarade rökoset från min haträtt fajitas mixed i munnen när jag hör den. Burr.

Och så minns jag när jag satt och räknade kassan en kväll. Och hör en ny låt som får mig att lyfta blicken och titta lite extra. Ser en liten tjej som jag aldrig sett förr. Hon har tofsar och en lite småsexig skolflicksoutfit. Shit, vilken brud. Hon kommer nog bli rätt stor, hann jag tänka innan jag fortsatte räkna mina surt förvärvade francs.

Med facit i hand...gick det väl sådär.
Men jag kommer alltid att hålla på henne.
Go, Britney go.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du menar Offsprings ”Pretty fly for a white guy”:
http://www.youtube.com/watch?v=f7-E1qTVJgE

Mirre sa...

Precis!