fredag 14 september 2007

NU är jag väldigt trött på

artiklar som behandlar det ENORMT laddade fenomenet kvinnor och shopping. Det brukar vara något i stil med "Kvinnor äger i genomsnitt 19 par skor". Eller "kvinnor shoppar hellre än har sex". Visst kan det vara nyttigt att diskutera högkonjunkturell tokfrossa.

Men det jag syftar på nu är de ofta dåligt inlindade, skuldbeläggande könsstereotyperna som fortfarande naglas fast i artiklar som dessa. Ibland dyker de upp i form av en handväskedebatt. Men bäst illustreras det såhär:

Kajsa, 34: "Jag brukar gömma mina nya skor längst in i garderoben och slänga alla kvitton så att min man inte ska se att jag köpt nya skor igen".

VAD fasen är det för något?

Det antyder ju att Kajsa inte får göra vad hon vill med sina pengar. Att hon har en grinig snubbe som ska, eller iaf borde, kontrollera vad hon köper. Eller är det möjligen så att Kajsa får pengar av sin snubbe? Som hon egentligen ska köpa mat till barnen för? Men spenderar på sig själv? Är Kajsa en hemmafru på 50-talet?

Varför ska kvinnor skämmas över sina skoköp? Kan någon förklara detta. Annars tycker jag vi lägger ner de här artiklarna nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst har du en poäng. Men om man har totalt delad ekonomi (fyfan vad tråkigt) så kan det ju bli lite knepigt. Får dock alltid känslan av att det är riktiga skogshuggarmän som är "motparten" i dessa fall. Snubbar som gått i samma clogs och fleece sen Sundsvall brann.

Det skulle ju vara kul att, i dess metrosexuella tider (hej 2004!), läsa en artikel som är vinklad på andra hållet.
Johan, 32: Jag brukar lägga mina nya Paul Smith strumpor längst ner i lådan så att inte tjejen ska se dem. Sen tar jag bara på mig dem när jag har boots på mig. På så sätt syns de inte när jag går.
//Johan

Anonym sa...

He he, exakt! Den dagen jag läser den artikeln ska jag mysa loss ordentligt. Kanske borde skriva den själv vid närmare eftertanke...

Anonym sa...

Behöver du fler ideer är det bara att skicka upp en flagga. Tar givetvis en liten rent symbolisk summa i ersättning.
//Johan