torsdag 31 januari 2008

Fast i råttrejset for life

Jag är skakad.
Fick brev från favvomyndigheten CSN igår.
Jag ska betala 22 000 kronor i år.

Tjugotvå tusen kronor.
Det är fan inte klokt. Och då är summan dessutom baserad på inkomst 2006, då jag fortfarande tjänade typ peanuts och dessutom var arbetslös en månad.
Vågar inte tänka på hur mycket det blir NÄSTA är.
Vågar inte.

Ok, det är andra tider (högkonjunktur) så jag antar att det inte finns så många okynnespluggare nu. Men om det finns en enda Mirres blogg-läsare där ute som pluggar lite planlöst i brist på annat så har jag bara en sak att säga: SLUTA GENAST.
Om det är någon som läser detta som funderar på att söka en högskoleutbildning så är mitt enda råd: Tänk efter om det verkligen, verkligen är nödvändigt. Iaf att ta studielån.

Kom ihåg, studielån är inget man får. Det är som att skriva kontrakt med djävulen, man blir aldrig fri.

Fattar inte hur i helvete jag kunde sätta mig själv i sådan skuldknipa.
Fattar verkligen inte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

ta nån muta av nåt företag om du skriver om dem. typ 22 000 kr.

Anonym sa...

Nya versionen av lån?

Väldigt osocial i lördags, får ta igen det nästa gång.
//Johan

Anonym sa...

Den härliga kombon gamla OCH nya lånet.
Burr.
Hoppas du hade kul i lördags!

Anonym sa...

Haha, den är svårslagen har jag hört.

Jag hade ju inte det, det var liksom det som var hela prylen. En jävla dag helt enkelt. Men fröken såg verkligen glamorös ut så jag förstår kollegorna.

Påtal om att sminka sig på tunnelbanan, själv klarar jag inte ens av att kamma mig (jo, jag använder kam) om någon annan kan se mig. Det känns inte helt friskt det heller.
//Johan