tisdag 5 maj 2009

Alla dessa karlar

Alltså nu har jag läst om och hört ett antal intervjuer med Lill-Babs när hon återigen beklagar sig över det hemska, hemska tilltaget i "Här har du ditt liv" för hundra år sedan, då alla hennes gamla ex kom in på rad och skojsade lite.

Jag fattar bara inte exakt vari det jobbiga ligger i det här gamla tilltaget.

Visst, det är klart att det skulle kunna vara en jobbig grej att alla ens ex plötsligt befann sig i samma rum, lite som en rolig överraskning. Speciellt om man har en massa olösta konflikter med några av dem. Men så verkar inte vara fallet här. Tvärtom, Lill-Babs har ju berättat om vilken bra kontakt hon har med exen.

Hur jag än vrider och vänder på det så landar jag i skamgrejen. Är det så att hon känner sig lite slampig av åsynen av den ENORMA mängd karlar som radade upp sig? Och är inte det i så fall fruktansvärt deppigt?

Att en vuxen kvinna ska behöva känna sig lite, lite smutsig för att hon har haft ett roligt liv med mycket kärlek? Fortfarande?

Jag har funderat mycket på det här. Och kan bara säga, Lill-Babs, kom igen. Sluta säga att det där var ett av de värsta ögonblicken i ditt liv. Det hade en man ALDRIG gjort. Var stolt istället, du verkar ju egentligen vara hur cool som helst.

4 kommentarer:

Sara Haldert sa...

alltså mirre - du födde inte på punktse-träffen, du födde inte på din kvinnohelg, och jag förutsätter att detta inte var ditt första inlägg som småbarnsmorsa. när KOMMER din unge egentligen? man är ju lite spänd.

Mirre sa...

Jo, man är ju lite spänd. Lovar att inte hålla på den godbiten även om jag inte direkt planerar att live-blogga från förlossningen. (Jag gissar senast på måndag).

Anonym sa...

Jag fattar inte heller det jobbiga i den där episoden med karlarna. Skäms hon själv över att ha haft så många förhållanden? Det är ju den enda rimliga förklaringen för hon har ju bevisligen varit ihop med dem allihop - plus ganska många därtill. dessutom har man ju kunnat läsa om alla hennes förhållanden i tidningarna där hon stolt och förälskat visat upp dem. Hon är all heder värd för att hon modigt har stått fram som ensamstående mamma. Hon borde lika stolt stå för alla sina förälskelser.

Anonym sa...

Korrekt.Vill hon att vi ska tro att Lasse Berghagen är den ende i hennes liv? Nej, faktum är ju att det gick rykten om hennes "lättfärdighet" långt innan 1983, när Här är ditt liv sändes. Jag tror att hon bara gör saken värre före sin egen del genom att hon ältar att hon anses vara ett "luder" (uttrycket är hennes). Dessutom tror jag inte att det påverkat henne som artist det allra minsta. Hon drog fullt hus på sina fantastiska scenshower under hela 80-talet. hade t ex en kanonsuccé med sin 50-årsjubileumsshow för fem år sen fram till dess att hon måste avbryta pga hjärtflimmer och under hösten 2008 hade hon åter en framgångsrik turné. Nej du, fru Svensson, var stolt över dina karlar!