måndag 2 mars 2009

Dagens hat: gnälliga studenter

Sitter och lyssnar på Hallå P3. Dagens ämne som debatteras är att det tydligen kommit ett förslag om att studiemedel bara ska utgå i fyra år jämfört med dagens sex år. Folk är upprörda. Och visst, det finns säkert massor av argument till varför detta är en dålig idé.

Men ett som INTE håller är det, i dagens P3-debatt vanligt förekommande, "sluta sätt mer press på oss studenter".
Eh, på vilket sätt är det synd om studenter?

Press? Skämtar dom eller? En latare period i livet får man väl leta efter?
Min pluggtid bestod visserligen av intensiva pluggperioder inför en och annan tenta. Men i övrigt, my god vilket jädra slappande! Fikande, sovmorgnar, helt lediga dagar.

Press- my ass.

Kom tillbaka när ni är ute i arbetslivet. Då kan vi snacka press. När man alltså JOBBAR. OCH återbetalar studiemedlet (jag pyntar in nästan 6000 i kvartalet och hade fan varit tacksam för lite mer planerat och strukturerat pluggande back in the day!).

4 kommentarer:

Glamour Teacher sa...

Håller helt med!

Anonym sa...

Jag håller nog inte med helt. Under vissa av mina terminer har jag haft magkatarr av allt studerande, alla tentor, allt extrajob och alla flytt från alla andrahandsboenden. Men ibland är det såklart slappare. Beror nog mycket på vilken utbildning man läser och hur höga krav man har på sig själv.

Anonym sa...

Slappare period får man leta efter. Senast det var så slappt var när man var fem år och lekte i sandlådan, puttrade med munnen och låtssades köra en grävskopa.
/Ingoman

Anonym sa...

Ja, just det, ni gick ju journalistutbildning, glömde det ;)